Av. Velican UYDURAN |
Komisyon Başkanı | Av. Hakan SOĞUK |
Başkan Yardımcısı | Av. A. Sefa KARAKURT |
Genel Sekreter | Av. Furkan ERGEZ |
KOMİSYON ÜYELERİ |
Av. Ayşe Nur KAR |
Av. Bekir Furkan NAZIM |
Av. Durdane ALÇI |
Av. Eda Nur KAYA BİNDEBİR |
Av. Elif KÖKEN |
Av. Elif Pınar CAN |
Av. Emre ERKÖSELER |
Av. Erkam SOYLU |
Av. Eyub Safa ÇELİK |
Av. Gülçin Damla YILDIZ |
Av. Hanife TOPALOĞLU |
Av. Hasan KURTBEYOĞLU |
Av. Yağmur KÜTÜK |
OSMANİYE BAROSU CMK KOMİSYONU VE CMK UYGULAMA İÇ YÖNERGESİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç
Madde 1
Bu yönerge ile 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu'nun 149. ve 150. maddeleri ve bu konuda Türkiye Barolar Birliği'nin kabul etmiş bulunduğu yönetmelik esasları çerçevesinde “Hukukun üstünlüğünü ve insan haklarını savunmak, korumak ve bu kavramlara işlerlik kazandırmak” görevini yerine getirmek üzere 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu gereğince müdafi ve vekil görevlendirilmelerine ilişkin esaslar, verilen hizmetin kaliteli olarak aksamadan yürütülmesi, görev alan Osmaniye Barosu üyeleri arasında adil görev dağılımının sağlanması ve mesleki hizmetlerine uygun ücretlerinin ve giderlerinin hakça ve şeffaf olarak ödenmesi, denetlenmesi, eğitim seminerleri düzenlenmesi, alt kurulların oluşturulması, yasalara, uluslararası sözleşmelere, adil ve insan haklarına saygıya dayalı bir ceza yargılamasının sağlanması amacıyla gerçekleştirilecek çalışmalar, bu çalışmaları yürütecek organlar ve bu organların çalışma ilke ve yöntemlerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır.
Kapsam
Madde 2
Bu yönerge CMK 149. 150. ve 234. maddelerine göre görevlendirilecek müdafii ve vekillerin avukatların çalışma esaslarını, müdafilerin görevlendirilme esaslarını, müdafi atama sistemi işlemlerinin yürütülmesi, müdafii olarak görevlendirilen avukatların ücret ve giderlerinin ödenmesi, müdafilik görevi ile ilgili eğitim seminerlerinin planlanmasını, Osmaniye Barosu Yönetim Kurulu kararı ile kurulan CMK komisyonu ve bu komisyonun çalışma esaslarını kapsamaktadır.
Yetki
Madde 3
İlgili birimlerden gelen talepler çerçevesinde müdafii veya vekil tayin yetkisi Osmaniye Barosu'na aittir. CMK Komisyonu Baro adına müdafi tayin işlemini gerçekleştirir. Osmaniye Barosu bu yetkisini Osmaniye ili sınırları içerisinde ilçeleri de kapsayacak şekilde kullanır.
İKİNCİ BÖLÜM
CMK Komisyonunun Tanımı ve İşlevi
Madde 4
Osmaniye Barosu Yönetim Kurulu kararı ile kurulmuş bulunan CMK Komisyonu, Ceza Muhakemesi Kanunu ile Barolara verilmiş müdafii ve vekil atama yetki ve görevlerini, Osmaniye Barosu Yönetim Kurulu adına yönetmelikte belirlenen kurallar çerçevesinde kullanır. Müdafii ve vekillerin; gönüllü avukatlar arasında adil ve eşitlik ilkelerine dayalı olarak atanması, yasa ve yönetmeliklerde düzenlenen ücretlerinin süratle ve şeffaf şekilde ödenmesi görevlerini, resmi tatil günleri de dahil olmak üzere 24 saat kesintisiz hizmet vererek yerine getirir.
CMK Komisyonunun Organları
Madde 5
CMK Komisyonu üyeleri Osmaniye Barosuna mensup avukatlar arasından gönüllük esasıyla her seçim döneniminin sonrasında kayıt olunmak suretiyle belirlenir. Komisyon üyelerinin CMK gönüllü avukat listesine kayıt olması şarttır. Komisyon en geç 2 (iki) ayda bir toplanır.
CMK Komisyonunun Görevleri
Madde 6
CMK Komisyonu aşağıda yazılı görevleri yerine getirir:
Düzenli olarak komisyon toplantılarını yapmak.
CMK hizmetlerinin aksamadan devam etmesi için gereken önlemleri almak.
Hukuka, Avukatlık meslek ilkelerine ve CMK Komisyonu iç yönergesine aykırı davranan gönüllü avukat ve CMK personelleri hakkında inceleme yaparak, gerekli gördüğünde yaptırım uygulanması için Baro yönetim kuruluna teklifte bulunmak.
Müdafii olarak çalışmak isteyen avukatlar için verilecek eğitim seminerlerini ve sertifika programlarını Baro Başkanlığı ile koordineli olarak düzenlemek.
Gönüllü avukatlar arasında ücret ve iş dağılım dengesini sağlamak amacıyla gerekli yöntemler konusunda araştırmalar yapmak ve gerektiğinde yönerge ve yönetmelik değişikliği yapılması için Yönetim Kurulu'na öneride bulunmak.
CMK uygulamaları konusunda çıkabilecek tüm sorunları çözüme kavuşturmak. Gerekli gördüğü konularda gerekli gördüğü alt kurulları oluşturmak.
CMK listelerinde görev alan gönüllü avukatların, görev aldığı her aşamada, görevlerini meslek onuruna uygun yerine getirebilmeleri için gerekli tedbirleri almak, sorunları gidermek, gerekirse sorunların çözümü için Baro Yönetim Kurulu'ndan destek istemek.
Yapılan çalışmalar hakkında Baro Yönetim Kurulu'na sunulacak raporlar içeriği hakkında karar vermek.
Osmaniye Barosu CMK komisyonunun görev ve çalışma alanında olan ve aynı zamanda Osmaniye Barosu bünyesinde kurulan diğer komisyonların çalışma alanlarında olan konularda bu komisyonlara bilgi ve çalışmalarında destek vermek.
Müdafii yaptırım sicil dosyalarına kayıt olacak bilgileri ve bu konuda uygulama içerisinde ortaya çıkan gerekli olan sicil defterlerinin düzenli bir şekilde tutulmasına karar vermek.
C.M.K. uygulamasında Baro Yönetim Kurulunun vereceği diğer işleri yerine getirmek.
Otomatik müdafi atama sistemiyle ilgili uygulamada çıkan sorunları çözmek, yenileme ve sistem güncellemesiyle ilgili Baro yönetimine öneriler sunmak.
CMK Komisyon Koordinatör Yönetim Kurulu Üyesi, Başkanı, Başkanvekili ve Sekreterinin Belirlenmesi;
Madde 6-A
CMK Komisyonu Koordinatör Yönetim Kurulu üyesi; Osmaniye Barosu yönetim kurulu üyeleri arasından Yönetim Kurulu kararı ile, Yönetim Kurulunun görev süresi ile sınırlı olmak üzere seçilir. CMK komisyonu başkanı daha önce CMK komisyonunda aktif görev almış, komisyondan devamsızlık sebebiyle çıkarılmamış, yeni dönemde komisyona kayıt yapan avukatlar arasından Baro Yönetim Kurulu tarafından atanır. Baro Yönetim Kurulu ataması kararı alınırken Komisyonun ilgili Koordinatör Yönetim Kurulu Üyesinin görüşü de dikkate alınır. Şartları karşılayan komisyon üyesi bulunmaması halinde Baro Yönetim Kurulu re'sen her göreve atama yapar. Baro Başkanı, Komisyonun ilgili Koordinatör Yönetim Kurulu Üyesi ve CMK Komisyon Başkanının istişareleri ile komisyona kayıt yapan avukatlar arasından CMK Başkanvekili ve CMK Komisyon Sekreterinin seçilir.
CMK Komisyon Başkanının Görev ve Yetkileri
Madde 7
Komisyon Başkanının görev ve yetkileri şunlardır.
Baro Yönetim Kurulu'na CMK komisyonunun faaliyetleri hakkında düzenli rapor vermek. Yönetim Kurulu'nun çağrısı üzerine Yönetim Kurulu Toplantısında bizzat bilgi verir, Komisyon Başkanının mazereti olması durumunda Komisyon Başkanvekili ve Komisyon Sekreterinin toplantıya katılıp bilgi vermesini organize eder.
Müdafii tayin taleplerinin, gönüllü avukat listesindeki avukatlar arasında eşit ücret alabilecek şekilde ve hakkaniyetli dağılımını sağlamak için gerekli önlemleri komisyona önermek, yönetmelikte ve yönergede yer alan hususlara aykırı davranışta bulunan müdafilerin ödeme taleplerini reddetmeyi komisyona önermek.
CMK Komisyonunun ve CMK işlemlerinin aksamadan yürütülmesi için gerekli önlemlerin alınmasını komisyona önermek.
Yönetmelikte yer alan hususlara ve Avukatlık Kanunu ile Meslek Kurallarına aykırı davranan müdafiiler hakkında işlem yapılması için Yönetim Kuruluna teklifte bulunmak.
Baro yönetim Kurulu ile Komisyon arasındaki bilgi alışverişini sağlamak ve Baro Yönetim Kurulunun aldığı kararları CMK komisyonuna aktarmak.
Gönüllü Avukatların mesleki hizmetleri karşılığı Baro Yönetimince yapılacak ödemelerin düzenli yapılması konusunda CMK komisyonunda yapılacak çalışmaları denetlemek ve ödemelerin yasal düzenlemelere ve gerçeğe uygunluğunu kontrol etmek.
CMK komisyonunda çıkabilecek her türlü aksaklığın giderilmesi için, Komisyon Başkan Vekili ve Komisyon Sekreteri ile birlikte çalışmalar yapmak, önlemler almak, yasaya aykırı uygulama ile karşılaşan gönüllü avukatlara yardımcı olmak ve aksaklığın çözümü hususunda Komisyonun karar alması için gerekli girişimlerde bulunmak
Müdafii yaptırım sicil dosyaları ve buna bağlı kayıt defterleri bizzat komisyon başkanı tarafından düzenlenip, imzalanır.
Baro Yönetim kurulu tarafından verilen diğer görevleri yerine getirmek.
CMK Komisyon Başkan Vekillerinin Görevleri
Madde 8
C.M.K. Komisyonu Başkanı vekili, Komisyon Başkanını görev yapmasına yardımcı olur, süreli yokluğunda komisyon başkanını görevlerini yerine getirir, komisyon başkanı ve komisyon sekreteri ile birlikte CMK hizmetlerinin aksamaması için çalışmalar yapar, önlemler alır. Komisyon Başkanının yokluğunda komisyon toplantılarına başkanlık yapar.
CMK Komisyon Sekreterinin Görevleri
Madde 9
CMK Komisyon Sekreteri, Komisyon başkanı ile birlikte komisyon gündemini, üyelerin toplantıya çağrılmasını, gündeme göre gerekli dosyaların ve belgelerin hazırlanmasını sağlar ve toplantı tutanağını tutar. CMK Komisyonu Başkanı ve Komisyon Başkanvekilinin süreli yokluklarında komisyon başkanının görevlerini yerine getirir. Komisyon toplantısında alınan kararları karar defterine yazar. Tüm kayıt ve belgelerin Baro tarafından belirlenen yerde veşekilde arşivlenmesini sağlamakla yükümlüdür.
CMK Komisyon Üyelerinin Görevleri
Madde 10
C.M.K komisyonu üyeleri, komisyon başkanı ve sekreteri tarafından belirlenen, olağan ve olağanüstü toplantılara katılır, komisyonun araştırması gereken konuları, komisyon üyesi olarak gördükleri sorunları komisyon gündemine sunarak, yasal çözüm yolları hakkında komisyonun karar almasını sağlamak komisyon üyesinin başlıca görevidir. Komisyon üyeleri toplantıya katılmayacaklarında mazeretlerini komisyon başkanı veya sekreterine yazılı veya sözlü olarak bildirirler. Üç kez üst üste toplantılara mazeretsiz olarak katılmayan komisyon üyesinin üyeliğinin düşürülmesi talebi komisyon tarafından yazılı olarak baro yönetim kuruluna sunulur.
CMK Çalışma Bölgeleri
Madde 11
Osmaniye Barosuna bağlı olan ilçelerin, her biri adli ve idari yetki sınırları farklı olması nedeniyle ayrı bir çalışma bölgesi sayılır. Osmaniye Barosuna bağlı C.M.K Komisyonun kararları aynı zamanda bu çalışma bölgelerinde bulunan müdafii listesindeki avukatları da bağlar.
CMK İlçe Temsilcileri
Madde 12
Merkeze bağlı ilçelerde en az bir avukat CMK Komisyon İlçe Temsilcisi olarak CMK Komisyonunun teklifi üzerine Osmaniye Barosu Yönetim Kurulu tarafından belirlenebilir. Yönetim Kurulu tarafından belirlenen ilçe temsilcisi, ilçede görev yapan istekli avukatlar arasındaki organizasyonun sağlanması, nöbet listelerinin ücret esasına göre hazırlanması, sorunlarının çözümlenmesi ve Komisyon ile kurulacak ilişkileri düzenlemek amacıyla gerekli önlemleri alır. CMK Komisyonu İlçe temsilcisi belirlenmemiş ise Baro temsilcisi aynı zamanda CMK Komisyonu İlçe temsilciliği görevini de yürütür. İlçe temsilcileri en geç iki ayda bir tanzim edecekleri raporları ile ilçelerindeki görevlendirmeleri listeler ve yaşanan sorunları ve çözüm önerilerini CMK Komisyonuna sunarlar.
CMK Eğitim Seminerleri ve Sertifika Programları
Madde 13
C.M.K müdafilik sisteminde yer alan avukatların, uygulamada birlik, mesleki dayanışma, birbirleri ile iletişim ve işbirliğinin sağlanması amacıyla eğitici ve öğretici mahiyette olan seminerlere katılmaları ve sertifika almaları zorunludur. Sertifikası olmayan avukatların C.M.K listelerine kayıt talebi 6 ay içerisinde sertifikalarını getirmek koşulu ile kabul edilecektir.
Ancak seminer düzenlendikten sonra ruhsat almış avukatlar ve yeni bir seminer düzenlenene kadar veya Bölge Barolarının ( Adana, Mersin, Kahramanmaraş, Hatay, Gaziantep ) seminerlerine katılarak sertifika almaları sağlanacaktır. Söz konusu seminer tarihlerine kadar sertifikasız olarak C.M.K listelerine geçici kaydı yapılabilecektir. Söz konusu geçici kayıt ruhsat tarihinden itibaren 6(Altı) ay içinde kesin kayda dönüşmek zorundadır. Kesin kayıt işlemini yapmayan veya sertifika sunmayan avukat C.M.K listesinden silinecektir.
Başka il barolarından nakil yoluyla gelen avukatların daha önce baromuzun eğitim programına denk bir eğitim programına katılıp katılım belgeleri almış olmaları halinde görev listelerine dahil edilmek için yeniden eğitim çalışmasına katılmalarına gerek yoktur. Önceki katılım belgesinin denkliği konusunda CMK komisyonunun önerisiyle Yönetim Kurulu karar verir.
C.M.K Komisyonu gerekli gördüğü zorunlu müdafilik sistemi ile ilgili olan konularda ve gerekli gördüğü diğer konularda Osmaniye Barosunun diğer Komisyonlarıyla işbirliği yapabilir, ortak eğitim seminerleri düzenleme kararı alabilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
CMK Komisyonu Görevlendirme Esasları
Madde 14
C.M.K komisyonu Osmaniye Barosunun görevlendirdiği C.M.K Tevzi Bürosu Personeli ile koordineli çalışır. C.M.K eğitim seminerlerini tamamlamış gönüllü avukatlar arasından, Mahkemelerden, Savcılıklardan ve Kolluk kuvvetlerinden yazı, telefon, faks ve OCAS (Otomatik atama sistemi) yoluyla gelen müdafii taleplerini eşitlik ilkesi çerçevesinde aşağıda yazılı olduğu şekilde dağıtımını yapar.
Görevlendirmeler, sözleşmeyle uygulamaya 24.12.2013 tarihinde geçilmiş olan OCAS Sistemi tarafından yapılır.
Avukat, görevlendirmelerde yer ve görev ayrımı yapamaz.
İlçelerde görevli avukatlar davanın Osmaniye Merkez veya başka il ve ilçeye gönderilmesi halinde, bu davaları takip edemezler. Bu davalar gönderildiği yerdeki C.M.K listelerindeki gönüllü avukatlara verilir. Bu durumlarda görevli avukatlar durumu C.M.K Tevzi Bürosuna yazılı olarak bildirir.
Sisteme yeni dahil olan gönüllüler listenin başvuru zamanındaki ortalama puandan kayıt puanı alarak başlarlar.
Şüpheli veya sanıklar arasında menfaat çatışmasının ortaya çıkması halinde, görevlendirilen avukat durumu derhal C.M.K Tevzi Bürosuna bildirmek zorundadır. Bu durumlarda ilçelerde görevlendirilecek gönüllü avukatın bulunmaması halinde bunlara en yakın ilçeden veya merkezden avukat görevlendirilir.
OCAS tarafından Hazırlık aşamasında (Emniyet, Sorgu, Karakol, Savcılık) görevlendirilen müdafii; kabul etmiş olduğu göreve sadece kendisi girebilir, ilgili göreve bir başka müdafii hiçbir şekilde görevi ifa edemez.
Baro Başkanı Veya Baro Yönetim Kurulu Görevlendirmeleri
Madde 14 -A
Osmaniye Barosu Başkanı ve Yönetim Kurulu bu yönerge hükümleriyle bağlı olmaksızın; 1136 Sayılı Avukatlık Kanunu ve 5271 Sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu uyarınca; gerekli gördüğü konularda görevlendirmeler yapabilir. Bu görevlendirmelerde listelerde bulunma zorunluluğu aranmaz. Yönetim Kurulu Kararında bu görevlendirmelerin gerekçesi açıklanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Müdafii
Madde 15
Osmaniye Barosu C.M.K Komisyonun düzenlediği eğitim seminerlerine katılıp sertifikalarını alan Osmaniye Barosuna kayıtlı avukatların Baro Başkanlığına yazılı olarak başvuruda bulunmaları halinde müdafilik sisteminde görev alabilirler.
Görevli Avukatın Hak ve Yükümlülükleri
MADDE 16
Görevli avukatlar;
Müdafilik Görevinin Sona Ermesi
Madde 17
Müdafiinin görevi aşağıdaki hallerde sona erer:
Soruşturma aşamasında, atanan müdafiinin görevi şüphelinin kendisine özel avukat görevlendirmesi ile kovuşturmanın her aşamasında sanığın kendisine vekaletli bir avukat görevlendirmesi ya da kararın kesinleşmesi ile sona erer.
Soruşturmanın ve kovuşturmanın hangi aşamasında olursa olsun birden fazla şüpheli veya sanık için görevlendirilen müdafiinin görevi şüpheliler ve sanıklar arasında menfaat çatışması çıkması halinde menfaat çatışması ortaya çıkması halinde ilk atamadan sonraki görevlendirmeler için sona erer. Durum derhal C.M.K Tevzi Bürosuna yazılı olarak, ivedi durumlarda sözlü olarak bildirilir ve müdafii yeni görevlendirmeye kadar hukuki yardıma devam eder.
Değişik zamanlarda kolluk aşamasında birden fazla suç dosyası bulunan şüpheli ile ilgili dosyalar için birden fazla avukat görevlendirilmesi halinde Savcılık aşamasında birleştirilen dosyanın avukatının görevi devam eder. Diğer avukat ya da avukatların görevleri suç dosyası tek hazırlık dosyasında birleştirilmesi ile son bulur.
Görevden çekilme yasalardaki koşullar dahilinde gerçekleşir. Görevden çekilen müdafii bu durumu derhal yazılı olarak C.M.K Komisyonuna bildirir, bu bildirimler dava ile ilgili bilgileri, çekilme gerekçelerini, duruşma tutanaklarını ve sonraki duruşma gününü içerir.
Osmaniye Barosu Kadın, Çocuk ve Engelli Hakları Komisyonu üyesi olan avukatın çekilme hakkı saklıdır. İstek konusunda C.M.K Komisyonu kararını verinceye kadar müdafiinin sorumluluğu devam eder.
Davanın yetkisizlik veya başka herhangi bir nedenli müdafiinin görevli olduğu il veya ilçe dışında bir il veya ilçeye nakli halinde görev sona erer.
Birleştirme durumunda birleştirme kararı ile esası kapanan dosyadaki müdafilerin görevi sona erer.
Birleştirilen diğer dosyadaki görevleri devam eder.
Osmaniye dışına taşınmış olması, kaydının Baro sicilinden silinmiş olması, belgelendirmek kaydı ile ciddi sağlık sorunları sebebiyle çalışamaması, zorunlu askerlik görevini ifa edecek olması gibi hallerde tüm görevleri için sona erer. Bu durumdaki müdafii derhal kendisine yapılmış olan tüm görevlendirmeleri Mahkeme adı, sanığın kimlik bilgileri ve dosya numarası gibi gerekli tüm bilgileri C.M.K Tevzi Bürosuna yazılı olarak bildirmek zorundadır.
Bunun dışındaki müdafilerin görevi, görevlendirmiş oldukları davalarda karar kesinleşinceye kadar devam eder.
Haklı bir neden olmaksızın görevi bırakan müdafii o görev nedeniyle yapılan ödemeleri iade eder.
Avukatlık kanunu uyarınca çekilmenin bildirildiği tarihten itibaren on beş gün süre ile müdafiinin sorumluluğu devam eder.
Müdafi Ücreti ve Görev Puanı İndirimleri
Madde 18
Ceza Muhakemesi Kanunu gereğince soruşturma ve kovuşturma makamlarının istemi üzerine Baro tarafından görevlendirilen müdafi ve vekile, avukatlık ücret tarifesinden ayrık olarak hazırlanan “Tarife” gereğince, Adalet Bakanlığı bütçesinde bu amaçla yer alan ödenekten ilgili Cumhuriyet Başsavcılığı tarafından ücret ödemesi yapılır. Bu madde uyarınca yapılacak ödeme ve uygulamaya ilişkin usul ve esaslar "Ceza Muhakemesi Kanunu Gereğince Müdafi ve Vekillerin Görevlendirilmeleri İle Yapılacak Ödemelerin Usul Ve Esaslarına İlişkin Yönetmelik" ve 8 Nisan 2016 yayın tarihli ve 29678 sayılı “Asker Kişilerin Kıta, Karargah ve Kurumlarda ya da Görev Esnasında veya Görev Yerlerinde Ölümü Halinde Yasal Mirasçılarını Temsil Etmek Üzere Avukatın Vekil Olarak Görevlendirilmesi İle Yapılacak Ödemelerin Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik” ile belirlenir.
Soruşturma aşamasında görevlendirilen avukatın görevi, soruşturmanın tüm aşama ve işlemlerinde devam eder. Soruşturma aşamasında kolluk görevlileri, Cumhuriyet Savcısı ve Mahkeme huzurunda yapılan ifade alma veya sorgu için farklı avukatların görevlendirilmesi halinde tek (bir) ücret ödenir.
Soruşturma ve kovuşturma aşamalarında aynı dosyada, aralarında menfaat çatışması bulunmayan birden fazla şüpheli,sanık, mağdur ve müşteki için kural olarak bu kişilerin her biri için ayrı ücret ödenir.
Müdafii, sanık tarafından kendisinin yerine vekaletli avukat atanmış olması halinde görevi sona erdiğinden, ilk duruşmada zorunlu müdafinin de hazır olduğu tespit edilirse kendisine tam ücret ödenir.
Sistemden kesin olarak çıkarılan gönüllü avukatın takibindeki iş için takibe devam edecek müdafiye hangi aşamasında olursa olsun o iş için tarifeye denk gelen ücret ödenir.
Yargı yerlerince talimatla yapılan işlerde, müdafiye girilen mahkemenin yarı oranında belirlenen ücret ödenir. Görevli avukat talimat ile yaptığı iş ve işlemlerin karşılığı olan ücreti alamadığı takdirde hak edeceği ücret tam puana tamamlanır.
Görevsizlik, yetkisizlik, birleştirme, davanın nakli gibi nedenlerle davanın esastan karara bağlanmaması halinde müdafiye ücreti tam olarak ödenir. Dosyaların birleşmesi halinde birleştirilen dosyadaki müdafiye mahkeme ücretinin yarısı ödenir.
Zorunlu müdafii, ücret talebi ile başvurusu sonrasında, İdare tarafından ilgili sanık veya şüpheli için ödeme yapıldığı ve aynı şahıs için idare tarafından ikinci kez ödeme yapılması mümkün olmadığı belirterek ödeme yapılmaması durumunda, görevi kabul eden avukata, bahse konu dosya nedeniyle almış olduğu puan ile bu puanın yarısı kadar puan indirimi yapılır. Bu hüküm, yönerge değişikliğinin kabul edildiği ve yayımladığı tarihten itibaren geçerlidir.
Bu maddeden dolayı indirimlerin yapılabilmesi için, ilgili avukatın gerekli belgelerle birlikte oluşturacağı başvuru dilekçesini CMK Tevzi Bürosuna yazılı olarak sunması gerekmektedir. CMK Komisyonu, başvurunun şartlara uygun olduğunun tespiti halinde bahsi geçen kararı alacaktır.
Bu hükümlerin dışında mevzuat, yönerge ve genelgelerde yapılabilecek değişikliklere göre ödeme ve puanlama düzeni Osmaniye Barosu Yönetim Kurulu kararı ile yönetmelikte yapılacak değişiklik ile gerçekleşir.
Müdafilerin Masraf / Giderleri
Madde 19
Müdafilere, bir müdafii görevi verilmesi ile birlikte yaptıkları masraf ve giderler; Görevleri tamamlana kadar yapacakları kaçınılmaz olan fakat henüz yapılmayan masraf ve gider kalemlerini müdafii, görevlendirme ile birlikte hak kazanır. Avukatlık Kanunu 173/2 maddesine göre (masraf avansı olarak) müdafilere talep formaları düzenleyip istemeleri halinde ödenir.
Objektif olarak yapılacağı kabul edilen masraf kalemlerinin, her kalem masrafın birim fiyatının ne olduğu, müdafiden bu kalemler karşılığı olan masraf belgesi veya fatura ibrazının istenip istenmeyeceği Baro Yönetim Kurulunun bu hususta alacağı karara bağlıdır.
Baro Yönetim Kurulu bu hususta alacağı kararı, C.M.K müdafii listesinde bulunan tüm avukatlara uygulanması yönünde de alabilir.
Ücret Ödenmeyecek Haller
Madde 20
Gönüllü müdafii avukat listesinde yer almayan müdafiye,
Eksik bilgi ve belge sunan müdafilerin ücretleri (eksiklikler tamamlanıncaya kadar),
Baro tarafından görevlendirilmesi yapılmayan işleri yapan müdafilere,
Yönetmelik hükümlerine aykırı davranışları nedeniyle C.M.K. Komisyonunca ücret ödenmeme yolunda karar verilen müdafilere,
Görevlendirildiği şüpheli, sanık ve dosya dışında görev alan müdafiye,
Hukuka aykırı herhangi bir işleme katılan müdafiye,
Ücret ödenmemesi gereken durumlarda, hata ile ödenen ücret komisyonun teklifi ile Baro Başkanlığı tarafından geri istenebilir. Bu yönergenin diğer maddelerinden kaynaklanan sebeplerle ücret ödenmeme durumları saklıdır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
YAPTIRIM İLKELERİ
Madde 21
Verilen görevin her aşamasında gereken yasal işlemleri yapmayan, görevin gereği gibi hareket etmeyen ya da görevi ihmal eden, yönergede belirlenen kurallara aykırı davranan, Avukatlık Kanunu, Meslek Kuralları, Baro Yönetim Kurulu veya CMK Merkezi kararlarına uymayan avukatlar hakkında, işbu yönergede yer alan yaptırımlar uygulanır. Bu yaptırımların uygulanması ayrıca idari ya da adli soruşturma ve kovuşturma yapılmasına engel değildir. Yaptırım uygulanması gereken eylemin Yönergenin ilgili maddelerinde sayılanlardan birine girmemesi durumunda en yakın eyleme ilişkin yaptırım uygulanır.
UYARMA
Madde 22
Uyarma; istekli avukatın, CMK Merkezi kararı ile yazılı olarak uyarılması olup, istekli avukata aşağıdaki hallerde uyarma yaptırımı uygulanır.
SİSTEMDEN GEÇİCİ OLARAK ÇIKARMA
Madde 23
(1) Sistemden geçici olarak çıkarma; istekli avukatın, geçici olarak tüm görev listelerinden en az bir en çok 1 yıl süre ile çıkarılması olup, istekli avukata aşağıdaki hallerde sistemden geçici olarak çıkarma yaptırımı uygulanır.
(2) Sistemden geçici olarak çıkarılan avukata sistem dışı kaldığı süre içerisinde başka görev verilemez. İstekli avukat çıkarma kararından önce kendisine verilen işleri takip yükümlülüğü devam eder. Geçici olarak çıkarılma süresi ve yaptırımı sona eren istekli avukatın yazılı başvuruda bulunması halinde istekli avukat başvuru tarihindeki ortalama puan ile listelere dahil olur. Ancak istekli avukatın çıkarılma tarihindeki puanı, yeniden kayıt tarihindeki ortalama puandan yüksek ise; listeye yeniden dahil edilirken yüksek olan puan esas alınır.
DİSİPLİN KARARLARINDA GÖREV VE İTİRAZ HAKKI
Madde 24
(1) Bu yönergede belirtilen uyarı ve sistemden geçici olarak çıkarma kararı, disipline konu olayın öğrenilmesinden sonra re'sen Baro Yönetim Kurulu tarafından alınabileceği gibi, zarar gören avukat veya vatandaşın başvurusu üzerine de alınabilir. Baro Yönetim Kurulu, karar almadan önce CMK Komisyonu'ndan yazılı görüş talep edebilir.
(2) Hakkında yaptırım uygulanan avukat, kararın kendisine tebliğ tarihinden itibaren 7 gün içinde Osmaniye Barosu Başkanlığı'na itiraz edebilir. Ancak, itiraz kararın infazını durdurmaz. Baro Yönetim Kurulu, itirazı yerinde görürse kararını değiştirir; itirazı yerinde görmezse, alınan karar ile birlikte başvuruyu Osmaniye Barosu Disiplin Kurulu'na gönderir. Disiplin Kurulunun vereceği karara Türkiye Barolar Birliği nezdinde itiraz hakkı saklıdır.
ALTINCI BÖLÜM
CMK Ocas Uygulama Esasları
Madde 25
OCAS sistemindeki atamalarda "Hazırlık gündüz" , " Hazırlık gece" ve "Mahkeme" olarak 3 liste kullanılacaktır.
ı) Saat 18.00 ile ertesi sabah saat 08.00 arası görev kabulünde yürürlükteki C.M.K ücret tarifesinde görevlendirmeye ilişkin ücretin %10 oranında tam kabul puanı, ret, meşgul, ulaşılamama ve mazeret bildirme durumunda %5 ret puanı olarak avukat puan siciline işlenecektir. Sıralamalar aynı puanlılar arasında küçük sicilden büyük sicile doğru sıralanmaktadır.
İlçeler Arası Değişiklik Halleri
Madde 26
Osmaniye Barosu'na kayıtlı olup ilçeler arası liste geçişi yapmak isteyen avukatlar, ilçe geçiş sebebini ve bu yönde gerekli evraklarını CMK Komisyonu'na yazılı olarak başvurmak zorundadır. Başvuru üzerine, CMK Komisyonu'nun ilk toplantısında konu gündeme alınır ve liste geçişinin kabulüne veya reddine karar verilir. Alınan karara karşı, başvurusu reddedilen avukatlar, Baro Yönetim Kurulu'na başvurarak kararın değiştirilmesini talep edebilirler.
İki yıl içinde yalnızca bir defa liste değişikliği talebinde bulunulabilir. Liste değişikliği halinde, yeni ilçedeki avukat listesine girecek avukat, listedeki avukatların puan ortalamasına göre listeye kabul edilir.
Eski listesine dönüş yapması durumunda, listeden ayrılmadan önceki puanı daha yüksekse, o puan ile listeye kabulü sağlanır.
Uygulama ve Yürürlük
Madde 27
Osmaniye Barosu C.M.K komisyonu tarafından, 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun suçtan zarar gören mağdurlar için yapılan görevlendirilmelerde Zorunlu Müdafi olan avukatlar yönünden bu hususta ayrı bir düzenleme ve yönetmelik çıkarılana kadar bu C.M.K iç yönergesinin, zorunlu vekile ödenecek görevlendirme ücreti ve masraf hükümleri ayrı tutulmak üzere uygulanacaktır.
Zorunlu vekile ödenecek, görev ücreti ve masrafları yönünden Türkiye Barolar Birliğinin bu hususta yapacağı düzenleme hükümleri ve kıstasları uygulanacaktır. Türkiye Barolar Birliğinin Zorunlu Vekil için yapacağı her türlü yönetmelik hükümleri de ayrıca uygulanacaktır.
Madde 28
İş bu C.M.K iç yönergesi Osmaniye Barosu, Yönetim Kurulu'nun 28/01/2025 tarihli kararıyla 26/03/2025 tarihinden itibaren yürürlüğe girmiştir.
Madde 29
Bu yönergenin hükümleri Osmaniye Barosu Başkanlığınca yürütülür.
Osmaniye Barosu, tüzel kişiliğe sahip kamu kuruluşu niteliğinde bir meslek kuruluşudur. Baromuzun kuruluş tarihi 12.03.1997'dir. İlk Kurucu Başkanımız Av.Ünsal KÖKTEN' dir.
Baromuz oluşturduğu alt komisyonlarda; yasal düzenlemelerle ilgili çalışma yapmakta, özellikle demokrasi ve insan hakları adına uygulamada ortaya çıkan aksamalara karşı sorumluluk bilinciyle etkin bir biçimde mücadele vermektedir.