Bu yönerge ile 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu'nun 149. ve 150. maddeleri ve bu konuda Türkiye Barolar Birliği'nin kabul etmiş bulunduğu yönetmelik esasları çerçevesinde CMK hükümlerine göre, kolluk, Cumhuriyet Savcılıkları, Ceza Mahkemeleri, Temyiz Mahkemeleri, Askeri Ceza mahkemeleri ve Ceza yargılaması yapılan diğer tüm mahkemelerde görevlendirilmek üzere, Osmaniye Barosu tarafından müdafii veya vekil görevlendirilmesi, müdafii veya vekil görevlendirilmesinin aksamadan yürütülmesi, müdafii veya vekil olarak görev alan avukatların hakkaniyete uygun ücret dağılımının sağlanması, görevleri nedeniyle yapacakları masraflarını kendilerine ödenmesi, yapılacak ödemelerin denetlenmesi, bu görevin, bu görevi yapan diğer avukatlar arasında uygulamada birliği sağlanması ve bu hususta yürürlüğe giren yeni yasalar hakkında bilgi verilmesi açısından, eğitim seminerlerinin düzenlenmesi, alt kurulların oluşturulması, yasalara, uluslararası sözleşmelere, adil ve insan haklarına saygıya dayalı bir ceza yargılamasının sağlanmasına yönelik ilke ve yöntemlerini belirleme usul ve şartlarının neler olacağı amaçlanmıştır.
Bu yönerge CMK 149. 150. ve 234. maddelerine göre görevlendirilecek müdafii ve vekillerin avukatların çalışma esaslarını, müdafilerin görevlendirilme esaslarını, müdafi atama sistemi işlemlerinin yürütülmesi, müdafii olarak görevlendirilen avukatların ücret ve giderlerinin ödenmesi, müdafilik görevi ile ilgili eğitim seminerlerinin planlanmasını, Osmaniye Barosu Yönetim Kurulu kararı ile kurulan CMK komisyonu ve bu komisyonun çalışma esaslarını kapsamaktadır.
İlgili birimlerden gelen talepler çerçevesinde müdafii veya vekil tayin yetkisi Osmaniye Barosu'na aittir. CMK Komisyonu Baro adına müdafii tayin işlemini gerçekleştirir. Osmaniye Barosu bu yetkisini Osmaniye ili sınırları içerisinde ilçeleri de kapsayacak şekilde kullanır.
Osmaniye Barosu Yönetim Kurulu kararı ile kurulmuş bulunan CMK Komisyonu, Ceza Muhakemesi Kanunu ile Barolara verilmiş müdafii ve vekil atama yetki ve görevlerini, Osmaniye Barosu Yönetim Kurulu adına yönetmelikte belirlenen kurallar çerçevesinde kullanır. Müdafii ve vekillerin; gönüllü avukatlar arasında adil ve eşitlik ilkelerine dayalı olarak atanması, yasa ve yönetmeliklerde düzenlenen ücretlerinin süratle ve şeffaf şekilde ödenmesi görevlerini, resmi tatil günleri de dahil olmak üzere 24 saat kesintisiz hizmet vererek yerine getirir.
CMK Komisyon Başkanı, CMK Başkan Vekili, CMK Komisyon Sekreteri ve üyelerden oluşur. CMK Komisyonu üyeleri Osmaniye Barosu Yönetim Kurulu'nun kararı ile belirlenir. Komisyon asıl ve yedek üye sayısını, Baro yönetim kurulu belirler. Komisyon üyelerinin CMK gönüllü avukat listesinde kayıt olması şarttır. Komisyon 3 (ÜÇ) ayda bir toplanır.
CMK Komisyonu aşağıda yazılı görevleri yerine getirir:
Komisyon Başkanının görev ve yetkileri şunlardır.
C.M.K. Komisyonu Başkanı vekili, Komisyon Başkanını görev yapmasına yardımcı olur, süreli yokluğunda komisyon başkanını görevlerini yerine getirir, komisyon başkanı ve komisyon sekreteri ile birlikte CMK hizmetlerinin aksamaması için çalışmalar yapar, önlemler alır. Komisyon Başkanının yokluğunda komisyon toplantılarına başkanlık yapar.
CMK Komisyon Sekreteri, Komisyon başkanı ile birlikte komisyon gündemini, üyelerin toplantıya çağrılmasını, gündeme göre gerekli dosyaların ve belgelerin hazırlanmasını sağlar ve toplantı tutanağını tutar. Komisyon toplantısında alınan kararları karar defterine yazar. Tüm kayıt ve belgelerin Baro tarafından belirlenen yerde ve şekilde arşivlenmesini sağlamakla yükümlüdür. CMK Komisyonu tarafından yapılacak yazışmaları hazırlayarak Komisyon Başkanına sunar.
C.M.K komisyonu üyeleri, komisyon başkanı ve sekreteri tarafından belirlenen, olağan ve olağanüstü toplantılara katılır, komisyonun araştırması gereken konuları, komisyon üyesi olarak gördükleri sorunları komisyon gündemine sunarak, yasal çözüm yolları hakkında komisyonun karar almasını sağlamak komisyon üyesinin başlıca görevidir.
Komisyon üyeleri toplantıya katılmayacaklarında mazeretlerini komisyon başkanı veya sekreterine yazılı olarak bildirirler.
Üç kez üst üste toplantılara mazeretsiz olarak katılmayan komisyon üyesinin üyeliği karar alınmasına gerek olmaksızın sona erer.
Osmaniye Barosuna bağlı olan ilçelerin, her biri adli ve idari yetki sınırları farklı olması nedeniyle ayrı bir çalışma bölgesi sayılır. Osmaniye Barosuna bağlı C.M.K Komisyonun kararları aynı zamanda bu çalışma bölgelerinde bulunan müdafii listesindeki avukatları da bağlar.
Bir çalışma bölgesindeki veya en yakın çalışma bölgelerindeki avukatlarla birlikte oluşan müdafii listesinde 10' dan fazla müdafii avukat var ise bu çalışma bölgesinde bir ilçe CM.K. komisyonu kurulabilir. İlçe C.M.K komisyonun yetki ve sorumlulukları ilçe komisyonunun belirlemiş bulunduğu müdafii listesindeki avukatların bulunduğu ilçeler ile sınırlıdır.
Bir çalışma bölgesinde 10' dan az müdafii olacak avukatın bulunması halinde, bu çalışma bölgesindeki müdafii listelerinde bulunan avukatlar kendisine en yakın çalışma bölgesindeki müdafii listelerine adlarını yazdırabilirler.
İlçe C.M.K komisyonu başkanı, Merkez C.M.K.komisyonu başkanı ve C.M.K' dan sorumlu Baro Yönetim kurulu üyesi ile ilişkileri, nöbet listelerinin hazırlanması, OCAS listesiyle ilgili kayıtların tutulmasını sağlamak, sorunlarının çözümlenmesi ve Merkezle kurulacak diğer ilişkileri düzenlemek amacıyla gerekli önlemleri alır.
İlçede C.M.K Komisyonunu olmaması halinde, ilçedeki müdafii listeleri Merkez C.M.K komisyonu tarafından, o ilçedeki Baro Temsilcisi veya bunun dışında ayrıca Yönetim Kurulu tarafından belirlenecek İlçe CMK temsilcisi aracılığı ile de alabilir. Baro temsilcisi aynı zamanda CMK temsilcisi de olabilir.
İlçe C.M.K komisyonu başkanının, merkez C.M.K komisyon başkanı ve C.M.K komisyonundan sorumlu Baro Yönetim kurul üyesi ile birlikte uygulamadaki birliği sağlama amacıyla ayda bir kere toplantı yapması zorunludur.
İlçe C.M.K listelerinde görev alan müdafilerin takip ettikleri dosyaların Osmaniye Merkez ya da başka bir yere gönderilmesi halinde görevleri sona erer. Dosyanın gönderildiği yerde yeni müdafii ataması yapılması için bu durum ilgili müdafii tarafından Osmaniye Merkez C.M.K Tevzi Bürosuna bildirilir. Görevi sona erdiği halde dosyayı takip eden ve tarafına ödeme yapılmasını isteyen ilçe C.M.K listelerinde görevli müdafilere bu yönerge kapsamındaki yaptırımlar uygulanır ve ödeme talepleri ret olunur.
İlçe C.M.K komisyon başkanı toplantının yeri ve zamanını diğer katılanlara bildirir.
C.M.K müdafilik sisteminde yer alan avukatların, uygulamada birlik, mesleki dayanışma, birbirleri ile iletişim ve işbirliğinin sağlanması amacıyla eğitici ve öğretici mahiyette olan seminerlere katılmaları ve sertifika almaları zorunludur. Sertifikası olmayan avukatların C.M.K listelerine kayıt talebi 6 ay içerisinde sertifikalarını getirmek koşulu ile kabul edilecektir.
Ancak seminer düzenlendikten sonra ruhsat almış avukatlar ve yeni bir seminer düzenlenene kadar veya Bölge Barolarının ( Adana, Mersin,Kahramanmaraş,Hatay,Gaziantep ) seminerlerine katılarak sertifika almaları sağlanacaktır.Söz konusu seminer tarihlerine kadar sertifikasız olarak C.M.K listelerine geçici kaydı yapılabilecektir. Söz konusu geçici kayıt ruhsat tarihinden itibaren 6(Altı) ay içinde kesin kayda dönüşmek zorundadır. Kesin kayıt işlemini yapmayan veya sertifika sunmayan avukat C.M.K listesinden silinecektir.
Başka barodan nakil gelen avukatlar 6 ay içinde sertifika getirmeleri istenecek, bu süre zarfında sertifika ibraz edemiyorsa, C.M.K listesine kaydı silinecektir.. Nakil gelen avukat nakil tarihinden itibaren Osmaniye Barosunca düzenlenecek semineri yahut çevre baroların (Adana, Mersin, Kahramanmaraş, Hatay, Gaziantep) seminerlerine katılarak sertifika almaları sağlanacaktır.
C.M.K Komisyonu gerekli gördüğü zorunlu müdafilik sistemi ile ilgili olan konularda ve gerekli gördüğü diğer konularda Osmaniye Barosunun diğer Komisyonlarıyla işbirliği yapabilir, ortak eğitim seminerleri düzenleme kararı alabilir.
Seminerlerin içeriği, süresi, yeri ve zamanı, seminerin idaresi, konuşmacıların tayin ve tespiti, bilim adamlarıyla diğer eğitici ve bilgi verici kişilerin seminere katılımlarının sağlanması C.M.K Komisyonun, Baro başkanlığına önerisi üzerine Baro Yönetim kurulunun kararı ile yapılır.
C.M.K komisyonu Osmaniye Barosunun görevlendirdiği C.M.K Tevzi Bürosu Personeli ile koordineli çalışır. C.M.K eğitim seminerlerini tamamlamış gönüllü avukatlar arasından, Mahkemelerden, Savcılıklardan ve Kolluk kuvvetlerinden yazı, telefon, faks ve OCAS (Otomatik atama sistemi) yoluyla gelen müdafii taleplerini eşitlik ilkesi çerçevesinde aşağıda yazılı olduğu şekilde dağıtımını yapar.
a) OCAS nöbet sisteminde görevi kabul ettiği halde göreve yönergede verilen süre içinde gitmemesi veya hiç gitmemesi ve bu durumu C.M.K Tevzi Bürosuna bildirmemesi halinde
b) Ücreti alınan dosya için bir defa da olsa mükerrer ücret talebinde bulunması,
c) Müdafii olarak görevlendirildiği dosyanın bütün aşamalarında ücretli ya da ücretsiz olarak vekaletle devam etmesi,
d) Eylemin ağırlığına göre Yönetmelik, Avukatlık Yasası ve Meslek Kurallarına aykırı davranması,
e) OCAS nöbet sistemindeki görevlendirilmelerde mazeretsiz olarak 3 AY HİÇBİR GÖREVİ KABUL ETMEMİŞ OLAN GÖNÜLLÜ AVUKAT CMK nöbet listesindeki avukat puanlarının en düşük ve en yüksek puan ortalaması baz alınarak cezai puan siciline işlenecek, görev almama durumu 1 yıl içerisinde tekerrür ettiği taktirde nöbet sistemindeki arama listesinden 1 yıl süre ile çıkarılacaktır. İstemi halinde süre sonunda kaydı yapılabilecektir.(Bu fıkra (e) Baro Yönetim Kurulunun 22.05.2019 tarih ve 2019/93 sayılı kararı ile iptal edilmiştir.)
f) 18 yaşından küçüğe herhangi bir KOLLUK biriminde kimlik tespiti dışında işlem yaptırılması,
g) 28.maddedeki uyarma cezasına ilişkin 3 defa ceza alan müdafiiler
Madde 27
Ceza puanı almış olan müdafiye başkaca işlem yapılmaz ancak müdafii daha önce verilen işleri takip eder.
Sistemden kesin olarak çıkarma; gönüllü avukatın, müdafilik veya C.M.K kurullarındaki görevi nedeni ile C.M.K Komisyonun kararı ile sistemden süresiz olarak çıkarılması olup, sistemi aksatan avukatlara aşağıda yazılı hallerde sistemden kesin çıkarma cezası uygulanır. Avukatın sistemden kesin çıkarılma kararına karşı Baro Başkanlığına tebliğden itibaren on beş gün içinde itiraz hakkı vardır. İtiraz üzerine Baro Yönetim kurulunun verdiği karar kesindir.
Gönüllü avukat listesinde yer alanlardan;
Gönüllü avukat listesinden ve C.M.K Komisyonundan, C.M.K alt kurullarından kesin olarak çıkarılırlar 2 yıl geçmeden tekrar bu listede görev alamazlar.
İki yılın sonunda sisteme geri alınma Baro Yönetim Kurulu kararı ile olur.
İstekli avukat listesinden çıkarılan müdafilerin takip etmekte oldukları işlerle ilgili görevleri sona erer. Yasaya ve yönetmeliğe aykırı olarak yaptıkları işlere ilişkin olarak aldıkları ücreti bir hafta içinde iade ederler. Süresi içerisinde iade etmedikleri takdirde Baro Başkanlığınca yasal faizi ile birlikte kendilerinden tahsil edilmesi hususunda yasal girişimler başlatılabilir.
Listeden çıkarılan müdafii, takip etmekte olduğu dosyaları ve duruşma günlerini içeren raporunu C.M.K Tevzi Bürosuna yazılı olarak, kararın kesinleşmesinden itibaren en geç bir hafta içinde vermek zorundadır. Aksi takdirde C.M.K komisyon başkanı tarafından Avukatlık yasası hükümlerine göre Baro başkanlığınca disiplin soruşturması başlatılması için Baro başkanlığına bilgi verilir. Gönüllü avukatın yükümlülüğü yazılı raporunu C.M.K Tevzi Bürosuna verene kadar devam eder.
Osmaniye Barosu C.M.K komisyonu tarafından, 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun suçtan zarar gören mağdurlar için yapılan görevlendirilmelerde ZORUNLU MÜDAFİ olan avukatlar yönünden bu hususta ayrı bir düzenleme ve yönetmelik çıkarılana kadar bu C.M.K iç yönergesinin, zorunlu vekile ödenecek görevlendirme ücreti ve masraf hükümleri ayrı tutulmak üzere uygulanacaktır.
Zorunlu vekile ödenecek, görev ücreti ve masrafları yönünden Türkiye Barolar Birliğinin bu hususta yapacağı düzenleme hükümleri ve kıstasları uygulanacaktır.
Türkiye Barolar Birliğinin Zorunlu Vekil için yapacağı her türlü yönetmelik hükümleri de ayrıca uygulanacaktır.
İş bu C.M.K iç yönergesi Osmaniye Barosu, Yönetim Kurulu'nun …../…../ tarih ve …………..sayılı kararıyla …../……/ tarihinden itibaren yürürlüğe girmiştir.
Bu yönergenin hükümleri Osmaniye Barosu Başkanlığınca yürütülür.
Osmaniye Barosu, tüzel kişiliğe sahip kamu kuruluşu niteliğinde bir meslek kuruluşudur. Baromuzun kuruluş tarihi 12.03.1997'dir. İlk Kurucu Başkanımız Av.Ünsal KÖKTEN' dir.
Baromuz oluşturduğu alt komisyonlarda; yasal düzenlemelerle ilgili çalışma yapmakta, özellikle demokrasi ve insan hakları adına uygulamada ortaya çıkan aksamalara karşı sorumluluk bilinciyle etkin bir biçimde mücadele vermektedir.